6 Клас Тема: Технологія виконання гладьових швів.


6 Клас  Тема: Технологія виконання гладьових швів.


§13. ВИШИВАЛЬНИЙ ШОВ «ГЛАДЬ» 

1. Види гладі та гладьових швів.
2. Особливості використання шва «качалочки» та його графічне зображення.
3. Вимоги до виконання шва «качалочки».
4. Послідовність виконання шва «качалочки».
5. Послідовність виконання простого візерунка швом «качалочки».
6. Особливості використання та графічне зображення вишивальних швів «гладь пряма» та «гладь коса».
7. Вимоги до виконання прямої та косої гладі.
8. Послідовність виконання швів прямої та косої гладі.

Види гладі та гладьових швів

Гладь — це техніка вишивання прямими та похилими стібками, які повністю (мал. 174 а) або частково (мал. 174 б) заповнюють площину узору.

Технікою «гладь» вишивають багато швів. До них належать і вже відомі тобі шви, вивчені в 5 класі: «уперед голкою», «строчка», «стебловий», «тамбурний» («ланцюжок») (мал. 175), і спеціальні - «пряма й коса гладь» (мал. 176), «художня гладь» (мал.
177), «біла гладь» (мал. 178), «полтавська гладь» (мал. 179) та багато інших. Існує кілька видів гладі: однобічна (мал. 180), двобічна
(мал. 181), без настилу (мал. 182) і з настилом (мал. 183),
прорізна (мал. 184), одноколірна (мал. 185 а) та багатоколірна
(мал. 185 б) тощо.

Р озрізн я ю ть так ож точну, або л іч и л ь н у гладь, я к у виконую ть
за лічбою ниток на тканині (мал. 1 86), та віл ь н у, при виконанні
я к ої стібки прокладаю ть по к онтуру м алю нка, нанесеного на тк ани н у (мал. 187). Л ічильною гладдю виконую ть в основном у геом етричні орнам енти, а вільною — рослинні й тваринні.



Д о ліч ильної гладі належ ать такі шви: «качалочки», прям а
та коса гладь. Їх інакш е називаю ть «лиш тва». Виш ивати гладдю
м ож н а на будь-якій ткан и н і, нитки кращ е брати м ’я к і — м ул ін е,
заполоч, ірис, ш овк.



Особливості використання шва «качалочки»
та його графічне зображення


Шов «качалочки» (мал. 188) одна з н ай давн іш и х техн ік виш ивання, особливо пош ирена на П оділ л і. Д ля н еї характерне ви к онання паралельних стібків з п ереходом один від одного на одну
нитку. Ц е двобічна техн ік а, яка м ає однаковий вигляд з ли ц ьового та виворітного боків. Том у техн ік ою «качалочки» виш ивають руш н и к и , і вона входить до техн ік , я к і об’єдн ан і спільною
назвою «руш никові ш ви» (мал. 189). К рім руш ників, цю т ехн ік у
ш ироко застосовую ть для виш ивання скатертин, серветок, х у ­
сток, декорування ди ванних подуш ок , сум ок тощ о.
При цьом у використовую ть рослинно- або антропом орф но-геом етризований орнам ент.










Ш ов «к ачалоч к и » м ає гл аден ьк и й в и гл я д, том у щ о к о ж ен
стібок л я гає щ іл ь н о та п аралельн о п оп ер едн ь ом у й охоп л ю є
одн ак ов у к іл ь к ість н и ток . Р о зм ір и стібк ів за л еж а т ь від х а р а к ­
тер у у зо р у , товщ ини н и ток і тк ан и н и . З р ізн ок ол ь ор ов и х качалочок утворю ю ть ск л а д н і к о м п о зи ц ії. Н а П о д іл л і ц ей ш ов в и ­
ш иваю ть вовн ян и м и н и тк ам и , так зван ою во л іч к о ю я ск р ав и х
к ольорів (м ал. 1 9 1 ). П ош и р ен и й варіант в и к он ан н я , за я к о ­
го к он тур у зо р у сп оч атк у обш иваю ть ч ор н и м и н и тк ам и ш вом
«ш тап ів к а», п ісл я чого заповню ю ть «к ачалоч к ам и » (м ал. 1 9 2 ).
Ін к оли «к ачалоч к и » виш иваю ть н и тк ам и в к ол ір осн ов н ої тк анин и (м ал. 1 9 3 ) або, н адаю чи п ер ев агу одн ом у-дв ом кольорам
(м ал. 1 9 4 ).

Вимоги до виконання шва «качалочки»
1. Д ля виш ивання ш вом «качалочки» беруть тканину полотняного переплетення з простою і чіткою структурою . Н итки добирають відповідно до щ ільності тканини таким чином , щ об після н астилання стібків «качалочки» м іж ним и не було видно просвітів.
2. Н а початку і в к ін ц і виш ивання н еобхідн о акуратно сховати
к ін ц і ниток.
3. У сі стібки виш ивати паралельно один одном у.
4. К ож ен наступний стібок виконувати через одн у н итку тк анини так, щ об вони щ ільно прилягали один до одного.
5. Ш ов «качалочки» потребує уваж ного виконання, щ об виш ивка була бездоганною з обох боків тканини.
6. Ш ов «качалочки» м ож н а виконувати з л ів а н аправо або
сп р а ва н аліво.
7. Стібки традиційно виш иваю ть у в е р т и к а л ь н о м у напрям ­
к у — з н и з у вгору або згори вн и з (мал. 1 96). Інколи тканину повертають під кутом 90° і продовж ую ть виконання стібків у гор и зон ­
тальном у напрям ку (див. мал. 196).
8. Д ов ж и н у стібків добираю ть відповідно до узор у, орнам енту,
щ ільності та товщ ини тканини (мал. 197). Н айкоротш і стібки м ож уть бути на 2 нитки.
9. Д л я п ер ех о д у від одн ого ви ш и того р я д у до ін ш ого н ео б ­
х ід н о вивести гол к у з робочою н и тк ою на ви в ор ітн и й б ік , п р о ­
вести її п ід п р ок л аден и м н асти л ом стібк ів і ви к олоти в том у
м іс ц і, від я к ого п оч и н ається в и ш и ван н я н аступ н ого ел ем ен та
у зо р у .
10. Роботу виконувати охай н о, щ об не було вузликів з обох боків виш ивки.

Послідовність виконання шва «качалочки»

1. Н и тк у за к р іп и ти без в у зл и к а петлею або, прок лавш и
п оп ер едн ьо к іл ь к а д р іб н и х стібк ів у н ап р я м к у п одал ьш ого ви ­
ш и в ан н я.
2. Виконати перш ий стібок (мал. 1 9 8 а), п ам ’ятаю чи, щ о всі
стібки виконую ться вертикально вздовж ниток основи. В и к олю ­
ючи голку в т. 1 , вколоти її через три нитки піткання в к ін ц і п ерш ого стібка в т. 2 та виколоти через одн у н итку основи вліво від т.
1 в т. 3 : 1 - 2 - 3 .
3. Н а трьох нитках піткання виконати три окрем і вертикальні стібки. Д ля цього, виколовш и голку в т. 3, вколоти її в т. 4 , а
виколоти з і зм іщ ен н я м на одн у н итку основи в т. 5 (мал. 1 9 8 б):
3 - 4 - 5 і т.д .



Завдання: Виконати шов качалочка за поданою схемою.









Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

5 Клас Тема: Технологія приготування гарячих бутербродів.

Трудове навчання 7-А Тема: Види і виготовлення карнавальної маски