Трудове навчання 7-А Тема: Види і виготовлення карнавальної маски

Творчий проект на тему:

«Виготовлення карнавальної маски»

1. Основна частина.

     1.1.З історії карнавальної маски.

     1.2.Аналіз виробів-аналогів.

2. Конструкційний етап.

     2.1.Розробка ескізу виробу.

3. Технологічна частина.

4. Фотографія виготовленого виробу.

5. Висновок

 

1. Основна частина.

1.1. З історії карнавальної маски

       Венеціанська маска (італ. Maschera di Venezia) - маскарадна маска, традиційний символ щорічного Венеціанського карнавалу. Маски виготовляються у стилізованій формі людського обличчя або звіриної морди. Закривали обличчя, щоби приховати особу власника, його соціальний статус, стать, релігію. Маска дозволяла діяти більш вільно і розкуто у стосунках з іншими членами суспільства. Їх, як правило, носили під час карнавалу (Carnevale), але також використовували в інших випадках, як романтичних, так і злочинних. Це призвело до заборони носіння масок поза карнавалом незадовго до занепаду Венеціанської республіки.

Історія

        Історія венеціанської маски сягає у глибину століть. Школа масок існувала вже в 1271 р. Їх виготовляли з глини, пап'є-маше, борошняного клею, марлі і фарби. Після підготовки моделі, майстри приступали до розпису і прикрашання маски малюнками, вишивкою, бісером, пір'ям тощо. Професія майстра масок (mascareri) була визнана конституцією від 10 квітня 1436 р., що зберігається в Державному архіві Венеції. У 1773 р. офіційно працювало 12 крамниць масок з 31 працівником. Носіння маски в повсякденному житті постійно обмежувалось. Заборонялось у масках відвідувати церкви, ходити у ночі і під час епідемії чуми. З 1458 р. також не дозволялось перевдягнутим у жіноче вбрання чоловікам входити у монастирі. Водночас їх широко використовували повії і відвідувачі борделів. У серпні 1608 р. Рада десяти заборонила носити маски протягом тривалого періоду. Відтак маски можна було використовувати тільки під час карнавалу або на офіційних бенкетах. За порушення закону чоловіків засуджували до двох років ув'язнення і грошового штрафу, а жінок публічно сікли на площі Сан Марко з подальшим вигнанням на чотири роки з території республіки.

 

 

         Види масок

        Багато карнавальних масок походять з масок італійської комедії дель арте, особливого різновиду вуличної вистави. До них відносяться Арлекін, Бригелла, Коломбіна, Пульчинелла, Серветта та інші персонажі, кожен з яких відрізнявся визначеним характером, стилем поведінки і манерою одягатися. До класичних масок, не пов'язаних з театром, відносяться Баута, Лікар Чуми, Вольт.

          Баута

       Баута (італ. Baùta) — одна з найбільш поширених і популярних масок, що була відома з XVII ст. Назва, імовірно, походить від італ. bau або babau - вигадане чудовисько, яким лякали маленьких дітей (пор. бабай). Зроблена у венеціанському стилі. Її носили як чоловіки, так і жінки. Нижня частина маски була зроблена таким чином, що людина могла їсти і пити, не розкриваючи обличчя. Різновидом цієї маски була «баута Казанови». До її набору входили, окрім білої маски, чорний трикутний капелюх (tricorno) і довгий темний плащ (tabarro). У XVIII ст. баута стала стандартною маскою, носіння якої регулювалося венеціанським урядом. [1] Її носіння було обов'язковим під час ухвалення певних політичних рішень, коли вимагалась анонімність. Право на носіння мали тільки громадяни республіки. Деякі дослідники проводять паралелі з сучасними демократичними процесами, які запроваджують проведення загальних, прямих, вільних, рівних і таємних виборів або голосувань. Бауту також широко використовували на карнавалах або у театрі. Форма маски забезпечувала повну анонімність. Водночас було заборонено носити з маскою зброю. За виконанням цих правил ретельно стежила поліція.

            Коломбіна

         Коломбіна (італ. Columbina) — багато прикрашена золотом, сріблом, стразами і пір'ям напівмаска. Вона тримається паличкою або пов'язується стрічкою, як і більшість інших венеціанських масок. Маска була частиною образу однойменної актриси в комедії дель арте. За переказами, актриса була настільки гарна, що не побажала приховувати обличчя, і спеціально для неї створили маску, яка закриває лише частину обличчя.  

            Моретта

          Моррета (італ. Moretta) — овальна маска з чорного оксамиту, матеріалу, що, як правило, носили жінки католицьких жіночих шкіл. Походить з Франції, згодом стала популярною у Венеції. Підкреслювала особливості жіночої краси. «Moretta» (смаглявка) або «Servetta muta» (німа служниця) — найзагадковіша і найромантичніша маска. Її також називали «Втіхою чоловіків», бо на місці рота у маски зсередини був невеликий шпеник, який доводилося затискати зубами, щоб тримати маску перед особою. За словами Казанови, такі маски робили жінок загадковими і мовчазними. Це маска таємничої незнайомки, яка приховує свої обличчя і голос.

             Н'яґа

         Н'яґа (італ. Gnaga) — жіночий одяг, у який перевдягались чоловіки. Для переоблачення використовувався також кошик і маска кішки. Власне, Gnaga походить від «gnao» (нявкання), оскільки чоловіки, видаючи себе за жінок, розмовляли награним фальцетом.

 

           Вольто (Ларва)

         Вольто або Ларва (італ. Volto або Larva) — переважно біла маска. Носять з трикутним капелюхом і плащем. Відома ще як «Громадянин» (Citizen), оскільки її носили в дозволені дні пересічні городяни. Вважається, що з лат. larva означає привид. А volto перекладається як «обличчя». Маски, що виготовлялися з тонкого сукна, просоченого воском, були легкими та зручними для носіння протягом тривалого часу. Як баута, форма маски дозволяла власнику легко дихати, пити і говорити, не знімаючи її.

          Лікар Чуми

         Медіко делла Песте (італ. Medico Della Peste) — маска лікаря (доктора) чуми з довгим дзьобом. Одна із найдивніших і найбільш пізнаваних венеціанських масок. Її придумав французький лікар Шарль де Лорме (1584-1678) для захисту від бактерій під час епідемії чуми. Довгий ніс набивався зсередини дезінфікуючими солями і ароматичними рослинами, такими, як розмарин, часник, ялівець. Очі прикривали окулярами. Італійці ж запозичили цю маску, щоб захиститися від жахливого смороду, що вразив Венецію у 1630-х рр. Карнавальний костюм включав також довгий чорний плащ, білі рукавички і палицю (для переміщення пацієнтів, не торкаючись зачумлених руками). Персонаж Доктора на карнавалі пов’язаний із нагадуванням про смерть і марність життя («Memento mori»).

          Виявлення традицій і тенденцій

          Венеціанський карнавал в умовах Середньовіччя був невеликою в часі перервою від релігійних, а нерідко і моральних обмежень і норм. У час святкового шалу ніщо не здавалось занадто сміливим, кричущим або й ганебним. Для участі у Венеціанському карнавалі єдиною обов'язковою умовою було бути в масці. Венеціанські маски вирізняються неабиякою вишуканістю, таємниці і художня майстерність виготовлення яких коріняться, як у народній, так і професійній традиціях. У добу пізнього Середньовіччя у Венеції носіння карнавальних масок набуло такої популярності, що їх почали надягати і в будні, чим нерідко користувалися різного штибу злодії. Саме це спонукало Церкву заборонити носіння карнавальних масок не в святкові дні. А в 1608 році в місті навіть видали декрет, за яким чоловіки за носіння в повсякденному житті масок каралися двома роками тюремного ув'язнення і стягненням солідного штрафу, а жінок за це ж правопорушення привселюдно сікли різками. Маска і карнавальний костюм, в першу чергу, персонажів італійської комедії дель арте (Арлекіно, П'єро, Панталоне, Коломбіна тощо) є основними атрибутами дійства. Венеціанські маски робилися зі шкіри, тканини або за допомогою оригінальної техніки пап'є-маше. Спочатку маски, очевидно, були простішими, ніж тепер, щодо дизайну та декору, і крім симовлічного, нерідко мали і практичне призначення[1]. У теперішній час маски, які продовжують виготовляти вручну, часто дуже багато декоровані, оздоблені сріблом або золотом, біжутерією, стразами, пір'ям тощо, відтак вони є доволі коштовними.

 

1.2.Аналіз виробів-аналогів

Модель 1. Маска білого кольору з штучними трояндами, виготовленими з тканини на верхній частині. . Виготовлена в техніці пап'є-маше, оздоблена також мереживом та блискітками


Модель 2 . Венеціанська карнавальна маска мідного кольору. Виготовлена також в техніці пап'є-маше, розписана золотистими завитками в тон  маски .З правого боку ,як прикраса, квітка із мережива, ланцюжок і пір’їни. 


Модель 3.   Маска виконана способом аплікації тканина на тканині, а також квіти із стрічки. Вона мені дуже сподобалася, але я більш люблю працювати зі шкірою та її замінником.


Аналізуючи моделі-аналоги, я звернула увагу на те, що всі вони різні за формою, матеріалами,з яких виготовлені, тощо. Далі розробила свої вимоги щодо масок і визначила, які зразки відповідають цим вимогам.

Висновок:  Отже, можна сказати, що найбільше моєму задуму із призначенням відповідає маска під номером 2. Виконання маски у техніці пап'є-маше – це не складний процес , але довготривалий, який займає багато часу. А щоб маска набула красивого вигляду потрібно оздобити, як на малюнку 2, та доповнити щось своє.

2. Конструкційний етап.

     2.1.Розробка ескізу виробу.



3. Технологічна частина.

3.1. Виготовити  маску технікою пап’є-маше.                                                                                                    3.2. Покрити внутрішню частину маски трикотажною тканиною.                                                             3.3. Верхню частину маски заклеїти замінником шкіри білого кольору.                                                         3.4. Виготовити квітку із замінника шкіри білого і чорного кольорів та прикріпити її з правого боку маски. З-під квітки випустити три нитки з нанизаними бусинками.                                                   3.5. Краї маски обклеїти мереживом білого кольору.

4. Фотографія виготовленого виробу.

5. Висновок

             Виготовивши маску, я отримала бажаний результат. Вона мені дуже сподобалась за своєю формою та оздобленням. Така маска може бути гарним подарунком до новорічного свята.

 

 

Завдання:  Розглянути три моделі маски і створити ескіз власної маски. Розкроїти деталі маски.

Фото відправити на e-mail: rina91775@gamil.com

 

 

 


Комментарии

Популярные сообщения из этого блога

5 Клас Тема: Технологія приготування гарячих бутербродів.

6 Клас Тема: Технологія виконання гладьових швів.